Lei feriehus, hytter og leiligheter - i hele verden! | HomeToGo
Begynn å søke

Vi er her for å hjelpe!

Finn ut mer om ferieboliger og få svar på spørsmål om å bestille feriebolig, velge utstyr og fasiliteter, eller reise med kjæledyr!

Har du fortsatt spørsmål? Kontakt oss via e-post til info@hometogo.com eller via telefon 00 47 815 03 535.

Hva er en feriebolig?

En feriebolig er et populært alternativ til hotell og dreier seg om utleie av et møblert hus eller en leilighet til ferierende fra en uavhengig eier eller profesjonell organisasjon. Det gir reisende bekvemmelighetene forbundet med å bo i et "hjem" mens de er på ferie. Prisene varierer avhengig av type overnatting samt beliggenheten og fasilitetene som tilbys.

Når bør jeg vurdere feriebolig fremfor hotell?

Uansett om du skal på forretningsreise eller på ferie, er det flere grunner til å velge feriebolig fremfor hotell:

- mere plass

- mer privatliv og en følelse av å bo i et "hjem"

- mer uavhengighet (f. eks.: kan du stort sett lage mat selv når du vil)

- ofte billigere, spesielt når du reiser i en gruppe

Hva gjør en feriebolig unik?

- Ferieboliger gir større uavhengighet: Du behøver ikke å forholde deg til faste spisetider for middag/lunsj/frokost, du kan strukturere oppholdet som du ønsker.

- Ferieboliger gir bedre valuta for pengene: De er ofte billigere enn hotell, du kan bo i en feriebolig med fasiliteter og bekvemmeligheter som passer dine behov - jacuzzi, basseng, terrasse, strand etc.

- Ferieboliger har alltid en unik atmosfære: Særegen beliggenhet, arkitektur og innredning gjør hver feriebolig unik. Du kan for eksempel velge om du vil bo i rustikke, moderne, luksuriøse eller koselige omgivelser.

Hva er de vanligste bestillingsalternativene?

Bestillingsalternativene vil variere og avhenger av leverandørens og eierens vilkår. Det finnes to typer bestillinger: Den første er "øyeblikkelig bestilling", som gir deg mulighet til å bestille og betale umiddelbart med bare noen få klikk og bruk av leverandørens betalingsalternativer (CB, debetkort, betaling på stedet, etc.). Det andre alternativet er "forespørsel", her må du sende inn en melding ("bestillingsforespørsel" eller "forespørsel") til boligens eier før du kan reservere overnatting. Eieren må vanligvis svare innen en viss tid (vanligvis 24 timer) og bekrefte at boligen du ønsker å bestille fremdeles er tilgjengelig før "bestillingsforespørselen" aksepteres. Vær oppmerksom på at en "bestillingsforespørsel" eller "forespørsel" vanligvis ikke er bindende og at betalingsopplysninger derfor ikke er påkrevd, bare kontaktopplysninger (navn, e-postadresse etc.) slik at eieren eller leverandøren kan svare deg.

Kan jeg avbestille en bestilling?

Ja, du kan avbestille en bestilling. Du bør imidlertid alltid sjekke de spesifikke avbestillingsvilkårene, og disse kan variere avhengig av leverandøren eller eieren av boligen. For å kjenne til vilkårene for kansellering av en bestilling bør du alltid sjekke avbestillingsvilkårene på nettstedet du bestiller bolig via eller lese bekreftelses-e-posten fra leverandøren du bestilte fra.

Kan jeg reservere en bolig og betale senere?

Hvis nettstedet hvor du bestiller ferieboligen godtar dette alternativet, vil du kunne se denne funksjonen og kunne bruke den. Sjekk alltid leverandørnettstedets vilkår og betingelser for mer informasjon.

Hva er avbestillingsreglene?

Avbestillingsreglene angir vilkårene som gjelder når en leietaker avbestiller en bestilling; de fastsetter under hvilke omstendigheter leietaker har krav på refusjon. Vilkårene varierer og fastsettes av leverandøren eller eieren av boligen. Vær oppmerksom på at du ved å bestille bolig automatisk aksepterer gjeldende vilkår. Til slutt, ikke alle avbestillinger kvalifiserer for refusjon (enten i sin helhet eller delvis), sjekk alltid avbestillingsreglene før du bestiller bolig.

Når får jeg bestillingsbekreftelsen?

Tidspunktet du mottar bestillingsbekreftelsen på, avhenger av leverandøren eller reisebyrået du brukte for å bestille boligen. Hvis du ikke har mottatt e-post med bekreftelse innen 48 timer etter at du fullførte reservasjonen, bør du sjekke søppelpostmappen din. Hvis du ikke finner bekreftelsen der heller, kan du kontakte leverandørens nettsted eller utleieren.

Hvordan kan jeg kontakte boligeieren?

Når du har fullført bestillingen, vil du motta en e-post med kontaktinformasjonen til eieren eller byrået som forvalter boligen. Hvis du ikke mottar denne informasjonen etter å ha bestilt på en leverandørside, kontakt leverandørens kundeservice.

Trenger jeg reiseforsikring for å bestille feriebolig?

Det er opp til deg å velge om du vil ha reiseforsikring eller ikke. Noen forsikringstjenester tilbyr reiseforsikring i tillegg til personlig ansvarsforsikring. For mer informasjon, se betingelsene som gjelder for reisedestinasjonen.

På hvilket språk kan jeg kommunisere med boligeieren?

Hvis du bestiller en feriebolig via et nettsted i landet du bor og det ikke er oppgitt annet, kan du kommunisere med eieren på ditt eget språk. I noen tilfeller vil det være oppgitt at du må kommunisere på engelsk. Hvis du leier en bolig i utlandet og språk ikke er spesifisert, kan du sende eieren en melding på både ditt eget språk og engelsk. Husk at meldinger kan oversettes automatisk ved hjelp av gratis oversettelsesverktøy, derfor bør språk ikke være et hinder.

Er det ekstra rengjøringsavgift eller rengjøringsdepositum?

I tillegg til avbestillingsreglene vil rengjøringsavgift/depositum være nærmere beskrevet under leverandørens/boligeierens vilkår. Vanligvis er denne informasjonen oppgitt i den detaljerte beskrivelsen av tilbudet, samt i bestillingsopplysningene og kontrakten.

Er betalingsopplysningene mine sikret og beskyttet?

De samme reglene som for enhver annen pengetransaksjon gjelder når du bestiller feriebolig. Sørg for at du har SSL-tilkobling når du skriver inn bankopplysningene dine. De fleste nettlesere viser deg et låsikon i adressefeltet som gir deg mer informasjon om kryptert tilkobling.

Hva er et depositum og hvordan fungerer det (f.eks. når kan jeg få det tilbake)?

Et depositum er et beløp som betales på forhånd som sikkerhet og beholdes av boligeieren under oppholdet. Eieren kan bruke disse pengene dersom du skulle forårsake skader på ferieboligen. Hvis det ikke oppstår noen skader, vil du få hele depositumet tilbake ved slutten av oppholdet.

Når må jeg betale hva?

Dette avhenger av vilkårene og betingelsene leverandøren eller eieren av boligen har oppgitt. Noen kan kreve at du betaler hele leiebeløpet på en gang, mens andre kan kreve at du betaler en viss prosentandel av totalprisen på forskudd og det resterende beløpet ved slutten av oppholdet. Du må kanskje også betale et depositum i tillegg til bestillingsgebyret (hvis det ikke allerede er inkludert). Sjekk alltid vilkårene og betalingsbetingelsene før du bestiller. Du finner et sammendrag av denne informasjonen i bestillingsopplysningene.

Hvilken betalingsmåte kan jeg bruke til å bestille?

Dette avhenger av eieren eller leverandøren av boligen, du vil bli gitt en eller flere betalingsalternativer når du bestiller. Den vanligste betalingsmåten er bankoverføring eller kredittkortbetaling.

Hvordan vet jeg hvilket utstyr og hvilke fasiliteter som er inkludert?

Vanligvis inneholder ferieboligtilbud en detaljert beskrivelse som spesifiserer hva som er inkludert av utstyr og fasiliteter. For ytterligere informasjon om dette, kontakt eieren eller leverandøren av boligen som du eventuelt bestiller boligen av.

Er utstyr og fasiliteter inkludert i prisen?

Med mindre annet er spesifisert, er utstyr og fasiliteter inkludert uten ekstra kostnad. Imidlertid kan visse fasiliteter, som badstue, jacuzzi etc. medføre ekstra kostnader, enten faste eller basert på bruk. Ta eventuelt kontakt med eieren eller leverandørens nettsted der du bestilte ferieboligen din for mer informasjon.

Kan jeg be om ekstra utstyr i ferieboligen?

Du bør bruke de forskjellige filtrene for utstyr/fasiliteter når du søker etter feriebolig. Hvis det likevel er noe du savner i ferieboligen, spør eieren eller sjekk leverandørnettstedet hvor du foretok bestillingen for å se om det er mulig å legge til ekstrautstyr og hvor mye det koster. Men hvis du har mulighet til det, anbefaler vi at du selv tar med deg ekstrautstyret du trenger.

Hvordan kan jeg søke etter boliger som tilbyr spesielle fasiliteter eller utstyr?

Du kan bruke filtrene for fasiliteter og begrense søkeresultat basert på dine preferanser. For eksempel kan du velge "Basseng"-filteret, så vil alle boligene i søkeresultatene ha basseng. Du kan også bruke flere filtre i samme søk. Hvis du vil se kjæledyrvennlige boliger med balkong, kan du for eksempel velge filtrene "Kjæledyr OK" og "Balkong". For mer informasjon om eiendommens fasiliteter og utstyr, ta kontakt med eieren eller leverandøren av ferieboligen.

Er det noen begrensninger for bruk av boligens utstyr?

Vanligvis står alt utstyr som er oppført i ferieboligen til din disposisjon under oppholdet. Hvis du er i tvil, ikke nøl med å spørre eieren eller leverandørnettstedet hvor du gjorde bestillingen om ytterligere informasjon.

Må jeg betale en ekstra avgift for bruk av internett/wifi i ferieboligen?

Hvis internett/wifi er oppført som en inkludert fasilitet, må du ikke betale noen ekstra avgift.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg skader eller ødelegger noe i ferieboligen?

Hvis du skader eller ødelegger noe i ferieboligen du leier, ikke fortvil, kontakt boligens eier. Hvis den skadede gjenstanden må repareres eller erstattes umiddelbart, vil han/hun gi deg råd om hvordan du skal gå frem. Du kan også sjekke om reiseforsikringen eller den personlige ansvarsforsikringen din dekker skaden. Vær oppmerksom på at eieren kan beholde en del av eller hele depositumet for å dekke skader du har forårsaket.

Kan jeg ta med meg kjæledyrene mine?

Hvis ferieboligen du er ute etter må være kjæledyrvennlig, kan du velge dette alternativet når du søker etter den ideelle ferieboligen for deg. Hvis en feriebolig ikke står oppført med dette alternativet, betyr det at du ikke kan ta med deg kjæledyret ditt.

Hvor mange kjæledyr kan jeg ta med meg?

Å ta med kun ett kjæledyr er standard. Hvis flere kjæledyr er tillatt i en kjæledyrvennlig feriebolig, vil antallet stå oppført i boligbeskrivelsen. Hvis ikke, kontakt boligeieren eller leverandøren for mer informasjon.

Må jeg vise frem vaksinasjonsbevis hvis jeg reiser med kjæledyr?

Hvis du reiser i Europa med kjæledyr, kan det hende du må vise dyrepasset ditt til boligeieren eller bestyreren på campingplassen eller feriestedet. Dette dokumentet beviser at dyret ditt har blitt vaksinert mot rabies. I tillegg må kjæledyret ha identifikasjon, for eksempel en chip under huden. Pass for kjæledyr og identifikasjon kan utstedes av kjæledyrets veterinær. Restriksjoner kan variere avhengig av reisemål. Veterinær bør kunne gi deg mer informasjon.

Er alle slags kjæledyr tillatt?

Hunder og katter er de vanligste kjæledyrene folk reiser med, så de vil stort sett være tillatt når du skal bo i en kjæledyrvennlig feriebolig og overholder vilkårene for ferieboligen. Hvis du eier "eksotiske" dyr, som slanger, edderkopper etc., spør boligens eier eller kontakt leverandørens kundeservice for mer informasjon. Vær oppmerksom på at enkelte hunder kan være klassifisert som "farlige" og derfor ikke tillatt i enkelte ferieboliger/ferieanlegg. Sjekk alltid klassifiseringen i ditt land og i landet du skal reise til.

Kan jeg be om at boligen sørger for spesifikt utstyr til kjæledyret mitt?

Vi anbefaler deg å kontakte boligeieren direkte hvis du trenger spesialutstyr til kjæledyret ditt. Vær imidlertid oppmerksom på at eieren ikke er pålagt å sørge for ekstra utstyr og kan kreve en ekstra avgift for eventuelt å gjøre det.

Hva skal jeg gjøre hvis kjæledyret mitt skader eller ødelegger noe i ferieboligen?

Hvis kjæledyret ditt forårsaker skade, rapporter det til boligeieren. Hvis den skadede gjenstanden må repareres eller erstattes umiddelbart, vil han/hun gi deg råd om hvordan du skal gå frem. Du kan også sjekke om reiseforsikringen eller den personlige ansvarsforsikringen din dekker skaden. Vær oppmerksom på at en del av depositumet ditt kan beholdes av eieren for skaden som er forårsaket.

Hvordan fungerer innsjekking og utsjekking?

Du må avtale ankomsttid (innsjekking) og avreisetid (utsjekking) til og fra ferieboligen. I noen tilfeller kan du avtale personlig tilpassede innsjekkings-/ utsjekkingstider med eieren, mens andre boliger kun tillater bestemte tidsrom. Se bestillingsopplysningene for mer informasjon.

Hvordan får jeg nøklene til boligen?

I motsetning til et hotell har en uavhengig feriebolig ikke resepsjon (unntatt i spesielle tilfeller). Derfor må du enten avtale tidspunkt og sted for å hente nøklene med boligeieren eller følge instruksjonene som er oppgitt i bestillingsopplysningene. Det fungerer på samme måte for retur av nøklene til utleier ved slutten av oppholdet.

Kan jeg sjekke inn ved midnatt?

Dette avhenger av hvilken type overnatting du har bestilt, samt leverandøren. Ankomsttid vil bli opplyst når bestillingen er akseptert (sjekk bestillingsinformasjonen din). Hvis du er i tvil, ikke nøl med å spørre eieren eller leverandørnettstedet du bestilte fra om ytterligere informasjon.

Må jeg rengjøre ferieboligen før jeg reiser?

Avhengig av feriebolig og/eller leiebetingelsene du har valgt, kan det hende at rengjøringstjenester og betaling for dette gjelder. Rengjøringsavgift er vanligvis inkludert i totalprisen for bestillingen. Sjekk boligbetingelsene og bestillingsopplysningene for mer informasjon.

Hvem skal jeg kontakte hvis jeg vil klage?

Hvis du opplever et problem med ferieboligen du har bestilt (f.eks. feil på utstyr, avvik mellom kontrakten og det du finner i boligen etc.), snakk med kontaktpersonen din, kontaktopplysninger skal være oppgitt i bestillingsopplysningene.

Må jeg ta med meg noen bestemte dokumenter?

I tillegg til å ta med deg viktige dokumenter som ID (pass ved internasjonale reiser) og helse/vaksinasjonsbevis (avhengig av destinasjon), anbefaler vi at du tar med deg leiekontrakten og eierens kontaktopplysninger. Du kan også ta med deg dine personlige ansvarsforsikringsdetaljer i tilfelle et uhell skulle oppstå (f.eks. at du eller kjæledyret ødelegger noe i ferieboligen). Å ha denne informasjonen lett tilgjengelig vil spare deg for tid og stress dersom det skulle oppstå et problem.

Kan jeg kansellere bestillingen min etter at jeg har ankommet boligen hvis jeg oppdager at noe ikke er som det skal?

Avbestilling av en bestilling etter ankomst på destinasjonen ville være en eksepsjonell situasjon. Hvis det skulle være behov for dette, oppfordrer vi deg til å snakke direkte med eieren, og om mulig besiktige boligen sammen for å oppdage potensielle problemer umiddelbart.

Hvem skal jeg kontakte i tilfelle et problem oppstår, eller hvis jeg har spørsmål etter at jeg har ankommet boligen?

Hvis det oppstår et problem eller du har spørsmål etter at du har ankommet boligen, skal du kontakte boligens eier eller, i enkelte tilfeller, byrået som har ansvaret for boligen du har bestilt. For å vite hvem du skal kontakte, sjekk informasjonen du mottok etter at bestillingen ble akseptert.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg synes en leieoppføring virker mistenkelig?

Hvis en oppføring virker mistenkelig av grunner som for eksempel utilstrekkelig informasjon og vage svar fra eieren, eller hvis eieren av boligen ber deg om personlige opplysninger han/hun ikke har krav på, for eksempel personnummer eller en dobbeltsidig skanning av kredittkortet ditt, ikke svar. Rapporter det til nettstedet du søkte etter feriebolig på.

Hvordan kan jeg være sikker på at boligen er som annonsert?

Leverandører legger stor vekt på å sile ut og fjerne falske annonser. Reisende bør be om så mye informasjon som mulig før de reserverer (f.eks. bilder, eksakt adresse osv.), kontrollere at betalingssiden er sikret med SSL-tilkobling, og unngå mistenkelige betalingsmetoder (f.eks. Western Union) eller dataforespørsler (f.eks. dobbeltsidig skanning av kredittkort). Hvis du er i tvil, kontakt leverandørens kundeservice.

Hvordan kan jeg unngå ferieboligsvindel?

Ikke samtykk i å betale for ferieboligen via pengeanvisninger, ved å sende penger via post eller umiddelbare pengeoverføringer (via Western Union, for eksempel) ettersom disse typer transaksjoner ikke er sporbare og ofte ikke er pålitelige. Ikke nøl med å be om flere detaljer om en bolig (flere bilder, eksakt adresse osv.). Be om en detaljert kontrakt, som kan beskytte deg ved tvist. En leverandør eller eier som ikke tilbyr deg kontrakt, bør du ikke stole på.

Hvordan brukes mine personlige opplysninger?

Vanligvis blir personopplysninger kun samlet inn når du oppgir dem selv ved å opprette en brukerkonto, sende inn en bestillingsforespørsel, eller kontakte et nettsted via e-post eller kontaktskjema. I alle tilfeller vil dine personopplysninger bli behandlet som strengt konfidensielle. For mer informasjon, sjekk personvernreglene på den aktuelle nettsiden.

Hvordan kan jeg kontakte HTG-kundeservice?

Hvis du har spørsmål om tjenesten vår, kan du sende en melding til denne e-postadressen: info@hometogo.com eller ringe oss på telefon: 00 47 815 03 535. Vi vil gjøre vårt beste for å svare på e-posten din så snart som mulig!


Hva betyr "forespørsel"?

Ferieboliger merket med "forespørsel" krever at du kontakter eieren før du kan bestille. Dette ekstra trinnet man må gjennom for bestillinger av typen "forespørsel" adskiller seg fra tilbud med "umiddelbar bestilling" hvor du øyeblikkelig kan bestille med noen få klikk etter å ha trykket på knappen "se tilbud".

Hva er forskjellen mellom "umiddelbar" bestilling" og "ekspress" bestilling?

Boliger som er merket med "umiddelbar bestilling" kan bestilles direkte på vår nettside eller på partnerens nettside, hvor du kan fullføre bestillingsprosessen i noen få trinn. Boliger som i tillegg er merket med "ekspress", kan bestilles helt, inkludert betales, på HomeToGos nettsted. Kontraktpartneren er fortsatt reiseoperatøren (partneren til HomeToGo) som også er din kontakt for endringer eller kanselleringer.

Hva skjer hvis det er uoverensstemmelse mellom prisen som vises på HomeToGo og prisen som vises på partnerens nettsted?

Prisen på leverandørens nettsted er alltid den som gjelder. HomeToGo gjør sitt beste for å sikre at prisene våre er nøyaktige, så hvis du oppdager noen prisavvik, setter vi pris på å få beskjed om dette. Send oss gjerne en melding: info@hometogo.com.

Kan HomeToGo gi meg individuelle råd?

HomeToGo er en metasøkemotor som tar sikte på å gi deg oversikt over tilgjengelige ferieboliger og mulighet til å sammenligne tilbud. Du kan enkelt skreddersy søket ditt ved å bruke søkefeltet og tilgjengelige filtre, vi kan ikke gi deg ytterligere resultater hvis det ikke finnes noen tilgjengelige tilbud som samsvarer med dine ønsker. Hvis du har spørsmål om en bolig, må du henvende deg til den respektive eieren eller leverandørens nettsted.